Undervisningsmiljøvurdering

Alle skolens elever besvarer hvert år den nationale trivselsmåling. Desuden besvarer eleverne i 2., 5., 7., 8. og 9.kl også skolesundhedsundersøgelsen.

Resultaterne af disse undersøgelser arbejder klasseteamet omkring den enkelte klasse med, og de har efterfølgende en dialog med elever og forældre om, hvad og hvordan der skal arbejdes med udviklingen af trivsel i klassen fremadrettet. Handleplanen for den enkelte klasse drøftes med skolens ledelse, så det kan afdækkes, om der skal støttes op med særlige indsatser.

I skolebestyrelsen er der en dialog om resultatet for hele skolen samlet ligesom de to elevråd også arbejder med de samlede resultater for deres områder.

Skolens handleplan for udvikling af trivsel revideres hvert år af AKT/inklusionsteamet, og medarbejderne i de enkelte team fordeler selv opgaverne mellem sig.

De generelle tendenser indgår i den samlede undervisningsmiljøvurdering.

1.    Elevernes medbestemmelse.
Medarbejdergruppen drøfter, hvordan der kan arbejdes med elevernes medindflydelse – hvor den er og hvordan den udmøntes. Der er også gensidig inspiration. Det besluttes bl.a., at man i klasserne skal prøve at italesætte indflydelsen mere, for at tydeliggøre den for eleverne.

For at højne elevernes opfattelse af medbestemmelse, afholdes en fælles dag for alle elevrådsrepræsentanter, for at blive bedre til at få øje på, hvad medbestemmelse er og hvor den er – og hvor man gerne vil have mere indflydelse.

På et mere overordnet plan vil skolebestyrelsen gøre en ekstra indsats for at få elevrepræsentanter til at deltage i skolebestyrelsesarbejdet – og der vil også deltage skolebestyrelsesrepræsentanter på udvalgte elevrådsmøder.

Skolelederen vil afholde formøder med elevrepræsentanterne inden bestyrelsesmøderne, for at hjælpe dem til at være bedre ”klædt på” til bestyrelsesmøderne.

Der følges op på dette tema hvert år efter den nationale trivselsmåling.

2.    Undervisningslokalernes æstetiske fremtræden
Temaet er taget op i skolens koordinerende udvalg og der har været drøftelser på teammøderne om dette. Klasseteamene arbejder videre med temaet.

Der opsættes nye opslagstavler hvor det er nødvendigt.

3.    Boden
Eleverne har fortsat et ønske om, et der kommer en bod på skolen. Det har ikke været muligt at etablere et sådan tilbud endnu.

Det er fortsat muligt at bestille mad indtil kl. 7.30 hver dag undtagen mandag. Maden leveres på skolen kl. senest 10.00.

Desuden er 7. og 8. kl. begyndt at have pop-up boder med hjemmebagte pølsehorn mm.

Det er meget populært, og er delvist med til at dække et behov.

4.    Toiletforhold
Skolens toiletter er af ældre dato men rene og funktionelle. Der er med jævne mellemrum indsatser i forhold til elever, der tisser på gulvet mm. Skolebestyrelsen vil arbejde videre med temaet.

Skolens skal igennem en større ombygning de kommende år, hvor toiletterne også bliver renoveret, og der bliver etableret flere på skolen.

Vi tænker, det vil løse en del af problemet.

Der følges op, når byggeriet er afsluttet.

Revideret maj 2023